Filmpublicisternas årsmöte

Filmpublicisternas förening delar årligen ut priser i kategorierna Filmpennan, Årets Filmpar, Årets PR-tupp och En särskild blick till personer som förtjänstfullt gjort insatser för svensk film. Onsdagen den 29 september samlades delar av svensk filmbransch för att hylla 2020 års pristagare vid en ceremoni på restaurang Gubbhyllan på Skansen i Stockholm.

Tyvärr kunde inte samtliga pristagare närvara, Årets Filmpar och En särskild blick erhåller respektive priser vid en sammankomst senare i år.

Filmpennan tilldelas Björn Jansson, Sveriges Radio med följande motivering: ”Hans omisskännliga stämma i etern fångar varje vecka vår uppmärksamhet med belysande recensioner och välformulerade omdömen där ingenting är förutsägbart eller något lämnas åt slumpen. Från festivaler och galor ger han oss stilistiskt träffsäkra rapporter och tecknar målande porträtt över filmkonstens företrädare, både historiskt och i närtid. Med mikrofonen i public service tjänst både bildar och entusiasmerar vår pristagare lyssnarna med sin cineastiska professionalitet och guidar tryggt in i såväl biomörkret som till digitala plattformar, för möten med alla genrer.”
Filmpennan delades ut första gången 1962.

Årets Filmpar tilldelas Marie Göranzon och Johan Rheborg för filmen Orca med motiveringen:”Att skapa närhet och intimitet genom en dataskärm blev under pandemin nödvändigt för nära och kära. Att agera med en kollega genom ett filter, med högläsning och tillrättavisande. Att känsligt och gripande göra försök att mötas. Att digitalt hinna hitta varandra på allvar innan livet är förbi – det är stor skådespelarkonst!
Årets Filmpar utsågs första gången 1992.

Årets PR-Tupp tilldelas streamingtjänsten Draken Film, Göteborg filmfestival och motiveringen lyder:”Historiskt har flera av de heraldiska mött nederlag, under S:t Görans svärd eller Tengils horn. Som fabeldjurens konung har vår pristagare däremot framgångsrikt rönt välförtjänta cineastiska segrar och etablerade sig snabbt som digital pionjär i framkant med ett imponerande utbud. I pandemitider, när vi tycktes komma allt längre från varandra, bjöds vi in till gemenskap genom genreöverskridande kvalitetsfilm från alla världens hörn. När vi som bäst behövde en gemensam lägereld att värma oss vid sprutade hen bokstavligen eldfängt fram en flammande repertoar, hetare än någonsin. Må hända att det inte överensstämmer med det kinesiska horoskopet men 2020 var sannerligen Drakens år.”

En särskild blick tilldelas regissören och skådepelaren Josephine Bornebusch för filmen Orca med följande motivering:”I en tid när videosamtalen blev en livlina, och mänskliga relationer och interaktioner ställdes på sin spets, satte vår pristagare genialisk skärpa på elva individers känslor och behov. Likt den sociala späckhuggarens rörelsemönster, som med en karismatisk blinkning lånar namn till verket, följer vi i ena stunden med ner i djupet för att i nästa flyta på ytan. Genom nya digitala grepp, energi, begåvad och underhållande dialog vävs det mörka samman med det ljusa. När pandemin kändes som tyngst och Filmsverige låg i dvala göt hon nytt friskt liv i filmupplevelsen och fick oss att vilja Orca.”

Premienämnden som utser priserna består av: Jonas Pedersen Hardebrant, DocLounge (preses), Ann-Louice Dahlgren, PR-konsult, Jan-Olov Andersson, Aftonbladetoch Anna Carlson, skådespelare och Guldbaggejuryns ordförande.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s